مطالعات مدیریت دفاع مقدس

بانک جامع اطلاعات مجازی پژوهشهای مدیریتی در حوزه دفاع مقدس و مدیریت جهادی

مطالعات مدیریت دفاع مقدس

بانک جامع اطلاعات مجازی پژوهشهای مدیریتی در حوزه دفاع مقدس و مدیریت جهادی

جستجو در سایت

دفتر رهبر انقلاب

دانشگاه امام صادق

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس

هسته مطالعات مدیریت جهادی

عضویت در خبرنامه سایت
کارنامه عملیاتها
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
اسلايدر تصاوير

 ویژه نامه

آخرین مطالب

مطالبات پژوهشی

درباره ما: میز مطالعات مدیریت دفاع مقدس

| پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۶ ب.ظ

مقدمه:

دوران دفاع مقدس به طور رسمی از 31 شهریورماه 1359 آغاز و 27 مردادماه 1367 با پذیرش قطعنامه و انجام عملیات پیروزمندانه مرصاد به پایان رسید. این دوران به عنوان پدیده‌ای بی‌نظیر یا ـ اگر احتیاط کنیم ـ کم‌نظیر در تاریخ ما، برای ملت و کشور ما، ساعت به ساعت دوران آموزشی و پرورش پُرفایده و با برکت بود.[1] پدیده‌ای با ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و... که با توجه به ظرفیت عظیم نهفته در خود، نمونه‌ای برای آن‌چه شایسته‌ی نظام جمهوری اسلامی است، به شمار می‌رود. نمونه‌ای که توجه به زوایای مختلف آن در برهه‌های حساس کشور، راهگشای خوبی خواهد بود.[2] در واقع دفاع مقدس، تبلور ویژگی‌های برجسته‌ای است که یک کشور پیشرفت‌گرا، در به ثمر رسیدن حرکت‌ها و برنامه‌های جدید و پرشتاب خود می‌تواند به آن‌ها ببالد و از جوانانش انتظار داشته باشد.[3] و ملت ایران باید با بهره‌گیری از تجربه گران‌سنگ مقطع حساس، تاریخی و پرافتخار دوران دفاع مقدس، سعادت دنیا و آخرت خود را با حفظ شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی تضمین نماید.[4] از این‌رو، می‌توان با برنامه‌ریزی و جهت‌دهی صحیح مطالعات و پژوهش‌های دانشجویان علاقمند دانشگاه، به شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم نهفته در این پدیده‌ی کم‌نظیر پرداخت.

الف) چشم انداز:

با اتکال به فضل الهی، با استعانت از ائمه معصومین علیهم السلام و روح پاک شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در مسیر مرجعیت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، میز مطالعات مدیریت دفاع مقدس، گروه مرجع در حوزه مطالعات مدیریتی دفاع مقدس در سطح کشور خواهد بود.

ب) اهداف:

1-    تولید دانش و تلاش در جهت استخراج گنج عظیم دفاع مقدس

2-    ساماندهی مطالعات و پژوهش‌های دفاع مقدس در دانشگاه و ارائه مشاوره در جهت بهبود و تکمیل آن‌ها.

3-    جهت‌دهی فضای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان علاقمند به مباحث دفاع مقدس و پیگیری برای کسب حمایت‌های مادی و معنوی در راستای اجرای فعالیت‌های علمی پژوهشی در این خصوص.

4-    ایجاد لینک‌های ارتباطی و همکاری با نهادهای موثر در مطالعات دفاع مقدس جهت تسهیل درامر تحقیقات

5-    گسترش منابع مطالعاتی مکتوب در این حوزه از طریق تألیف کتب و مجموعه‌ مقالات و تولید و نشر آن‌ها

پ) سازمان:

فعالیتهای میز مطالعات مدیریت دفاع مقدس، زیر نظر مرکز رشد دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق است و برنامه های آن به تصویب این مرکز خواهد رسید. 



[1]. ر.ک: مقام معظم رهبری،  20/08/1385

[2]. «اگر بخواهید یک نمونه برای آنچه که شایسته‏ی ماست، پیدا کنید، نگاه کنید به دوران دفاع مقدس. ببینید آن جوان‌هایی که در جبهه بودند، آن پدر مادرهایی که این جوان‌ها را این‌جور می‌فرستادند، آن خانواده‏هایی که آن‌جور با شوق و ذوق جبهه را پشتیبانی می‌کردند، چه حالتی، چه احساساتی داشتند. آنها نمونه‏های خوبی است. البته نمی‌گوئیم نمونه‏ی اعلاست، اما نمونه‏های بسیار خوبی بود. ما باید به همان سیاق، با همان آهنگ و نواخت، پیش می‌رفتیم؛ ما پیش نرفتیم...» (مقام معظم رهبری، 24/06/1386)

[3]. «این هشت سال [دفاع مقدس]، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آن‌ها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.» (مقام معظم رهبری، 24/06/1388)

[4]. «تنها راه سعادت دنیا و آخرت ملت ایران، ادامه همان راه با حفظ شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی است... ملت ایران هرگز نباید مقطع حساس، تاریخی و پرافتخار دوران دفاع مقدس را فراموش کند زیرا آن مقطع یک تجربه گران سنگ است...» (مقام معظم رهبری، 11/01/1389)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۴/۲۷

    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ابزار هدایت به بالای صفحه