مطالعات مدیریت دفاع مقدس

بانک جامع اطلاعات مجازی پژوهشهای مدیریتی در حوزه دفاع مقدس و مدیریت جهادی

مطالعات مدیریت دفاع مقدس

بانک جامع اطلاعات مجازی پژوهشهای مدیریتی در حوزه دفاع مقدس و مدیریت جهادی

جستجو در سایت

دفتر رهبر انقلاب

دانشگاه امام صادق

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس

هسته مطالعات مدیریت جهادی

عضویت در خبرنامه سایت
کارنامه عملیاتها
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
كلمه جايگذين عكس
اسلايدر تصاوير

 ویژه نامه

آخرین مطالب

مطالبات پژوهشی

ابزار هدایت به بالای صفحه

بخش اول: مقام معظم رهبری و کتاب دفاع مقدس

رهبر معظم انقلاب اسلامی، هر از گاهی کتابی را با نوشتن تقریظ یا اشاره شفاهی در بیاناتشان مورد تأکید قرار می دهند که اختصاصا بحش از عمده ای از کتابهای مذکور در حوزه دفاع مقدس هستند. مطالعه این کتابها جدای ویژگیها و جذابیتهای ادبیاتی اش، می تواند از یک زاویه مدیریتی به فرهنگ و سازمان جبهه و دفاع مقدس صورت پذیرد، هرچند که به صورت مستقیم به موضوعات و کلیدواژه های مدیریتی اشاره نکرده است. لذا در این قسمت به تعدادی از این کتابها اشاره شده است.

لازم به ذکر است که عمده تقریضهای معظم له در کتابی به نام «من و کتاب» آمده است که می توانید متن کامل آن را از اینجا دانلود کنید.

بخش دوم: مدیریت و فرماندهی در کتب دفاع مقدس

برخی از کتابها که به نحوی برجسته از طریق کلیدواژه های مدیریتی یا مباحث مشابه، به حوزه مدیریت جنگ و دفاع مقدس پرداخته اند، در این بخش معرفی شده است.


مقام معظم رهبری و کتاب دفاع مقدس

کتاب خداحافظ کرخه  کتاب خداحافظ کرخه

  نویسنده: داوود امیریان
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: ادبیات
  نوبت چاپ: چهارم
  تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
  شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
  تعداد صفحه: ۱۱۹ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت‌گیری‌های بسیجی را بخوبی تشریح می‌کند. نویسنده که خود یک بسیجی با همه‌ی بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات به ظاهر کم‌ اهمیت، آن امر مهم را تصویر و ترسیم کرده است. با اینکه جوانی کم سن و سال است، بسی پخته‌‌تر از عمر خود می‌نویسد و می‌اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری، این یکی از کتاب‌های خیلی خوب در مجموعه‌ی خاطره‌‌هاست. 1370/12/20


  کتاب «فرمانده من»

  نویسنده: جمعی از نویسندگان

  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: ادبیات
  نوبت چاپ: چهل وششم
  تاریخ چاپ: ۱۳۹۰

تقریظ مقام معظم رهبری:

السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و خیرته، السلام علیکم یا انصاردین الله و اعوان ولیه ...

ای آیت‌های خدا، ای معجزه‌های ایمان، ای نشانه‌های تعالی جاودانه انسان ...

ای گلهای محمدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفایی باز داردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجتی شدید بر آن کوتاه‌نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلط مادیت ناممکن میدانستید، خاطره‌ی مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فی الله را حتی پیش از آنان به نمایش گذاشتید. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه می‌کردند. اما شما چه؟ حقا خلوص و تقوا را مجسم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید ... سلام الله علیه و علیکم هنیئا لکم رحمة ربکم.

کتبه بیمناه الوازره اسیر امانیة و ذلیل نفسه‌علی الحسینی غفرالله له و رحمة و حشر مع اولیائه و الحقه بهذه الزمره الطیبه. آمین.

این کتاب در 13 رجب 1411 با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت شد.


پایی که جا ماند  کتاب پایی که جا ماند

  نویسنده: سید ناصر حسینی‌پور
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: تاریخ
  موضوع کتاب: ادبیات
  نوبت چاپ: دهم
  تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
  شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
  تعداد صفحه: ۷۶۸ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

بسمه تعالی
تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آن چنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌گذارد و او را مبهوت می‌کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر: غم و خشم و نفرت. ۱۳۹۱/۶/۲

کارهای لازم:
ـ ترجمه‌ی سلیس به زبان‌های عربی و انگلیسی.
ـ درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی.


  کتاب «نورالدین پسر ایران»

  نویسنده: معصومه سپهری
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: تاریخ
  نوبت چاپ: اول
  تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
  شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
  تعداد صفحه: ۷۰۰ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

«بسم الله الرحمن الرحیم
این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پُرکار و اعجاز گونه‌ی هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه‌ی ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هائی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته میماند، از ویژگیهای برجسته‌ی این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه‌ی همسری است که تلخی‌ها و دشواریهای زندگی با رزمنده‌ئی یکدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است.
ساعات خوش و با صفائی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم والحمدلله
90/10/20»


  کتاب «لشکر خوبان»

  نویسنده: معصومه سپهری
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: ادبیات
  موضوع کتاب: تاریخ
  شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
  تعداد صفحه: ۸۰۸ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

«بسم الله الرحمن الرحیم
ـ این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آنکه از ریزه‌کاریها و نقشهای معجز‌آسای تشکیل دهنده‌ی آن و رنگ آمیزیهای بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه کاریهای حیرت انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آنچه درباره‌ی عملیات بدر و والفجر ۸ و کربلای ۵ و کربلای ۴ و بیت المقدس ۲ و ۳ در این کتاب آمده از بخشهای برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدتها در کوههای غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندیهای سخت، و نیز آنچه به یگانها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط میشود و نیز بخشهای دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود.
فروردین ۹۲»


  کتاب همپای صاعقه

  نویسنده: گل‌علی بابایی و حسین بهزاد

  ناشر: سوره مهر

  موضوع کتاب: تاریخ
  نوبت چاپ: شانزدهم
  تاریخ چاپ: 1389
  شمارگان: 2500 نسخه
  تعداد صفحه: 912 صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.
این مردان بزرگی که نام آن‌ها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌علیه آن‌ها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد.
در روز و شب‌هایی از آبان و آذر 86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.
سیدعلی خامنه‌ای


  کتاب «پا به پای باران»

  نویسنده: هدایت الله بهبودی و مرتضی سرهنگی
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: تاریخ
  نوبت چاپ: هفدهم
  تاریخ چاپ: ۱۳۸۷

  تعداد صفحه: ۵۵ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

این دو نوشته، گویا، پرسوز، دردمندانه و هنرمندانه است. دست این عزیزان درد نکند که درد دل غریبانه‌ی یک شهر، بلکه یک ملت را چنین پرمهر و دلسوز، روایت می کنند - تاریخ ما بعدها نه فقط خرمشهر و جوانها و پدر و مادرهای مقاوم آن را، که این دلها و وجدانهای بیدار و حقجو و حقگو را نیز، ستایش خواهد کرد که نگذاشتند قصه‌ی جهادی به آن عظمت در لا بلای یاوه گوئیها و هرزه درائیهای زمانه گم شود. درود بر بهبودی ها و سرهنگیها .. سوم رمضان 1412 - 18 اسفند 70


  کتاب «جشن حنابندان»

  نویسنده: محمدحسین قدمی
  ناشر: سوره مهر
  موضوع کتاب: تاریخ
  نوبت چاپ: پنجم
  تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
  شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
  تعداد صفحه: ۴۱۵ صفحه

تقریظ مقام معظم رهبری:

روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصفا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده‌ی خود عطا می کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر آن قطره‌ی عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحه‌ی تاریخ معاصر پدید آورده و صحنه‌هائی که افسانه وار از ذهن و چشم بشر این روزگار بیگانه است، در واقعیت زندگی این نسل از ملت ایران نقش زده است .. له الحمد حمد الحامدین ابدا لآبدین.
بیشتر فضیلت هائی که تاریخ انسان را زیور بخشیده و آرایش داده و مشعل و راهنمای افراد بشر شده است محصول لحظه‌ی پرباری از زندگی یک یا چند انسان است، صبر، زهد، امتناع، گذشت، شجاعت، صدق، ایثار، و .. همه‌ی فضائل بشر که در سرگذشت او می‌بینیم از این قبیل است. هزاران لحظه‌ی پربار در هر روز و شب حماسه‌ی هشت ساله‌ی ملت ایران مکنون است و هر که با نگاهی هنرمندانه آن ها را ببیند و با قلمی هنرمندانه آن را ثبت و ماندگار کند و پیش از اینها، با توفیقی الهی به این همه دست یافته باشد، مشعل رهروان معراج انسانی را جانمایه و فروغ بخشیده است و این کتاب و نویسنده‌اش در آن زمره‌اند. ۱۳۷۰/۱۱/۰۶


مدیریت و فرماندهی در کتب دفاع مقدس

هر چند کتابهای کمی درباره مدیریت و فرماندهی دفاع مقدس به رشته نگارش درآمده است و عمده کتابهای موجود به نقل خاطرات یا مباحث عملیاتی نظامی اختصاص یافته، تلاش می کنیم مرتبط ترین کتب مورد استفاده برای پژوهشگران را در این صفحه قرار دهیم.

(البته بدیهی است که عمده کتابهای خاطره و حتی عملیاتی، دربرگیرنده مطالب و نکات عمیقی از مدیریت دوران دفاع مقدس است که باید در پژوهش ها مورد دقت و بررسی قرار گیرد)

مدیریت دفاعی بر اساس ارزشهای دفاع مقدس

مؤلفان: مجتبی اسکندری، احمد جعفری

اطلاعات نشر: تهران، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، 1392


فرماندهان جنگ؛ نبوغ نظامی و خلاقیت (متن کامل)

مولف و گردآورنده: علی سجادی انصاری و علی حسین احمدی؛

اطلاعات نشر: تهران؛ انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نشر آجا)، سال 1389


مبانی مدیریت و فرهنگ سازی (با نگرشی نوین مبتنی بر الگوهای رفتاری – مدیریتی شهید مهدی زین الدین)

مولفان: احمد یار محمدی و دکتر حسن زارعی متین

اطلاعات نشر: قم؛ انتشارات روح، 1381


نگرشی بر اصول و مبانی مدیریت نظامی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس

مولفان: علی‌احسان نیکجو و زهره آقابابایی

اطلاعات نشر: تهران؛ نقش بیان، 1385 


عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (5 جلد) (متن کامل)

مولف: علی تقی زاده اکبری

اطلاعات نشر: قم؛ زمزم هدایت، 1386

تذکر: برای دسترسی به متن کامل این کتاب باید در سایت [کتابخانه دیجیتالی نور یا نورمگز] ثبت نام کرده باشید 


تدبیر، مدیریت و فرماندهی (جلد 19 مجموعه کتاب سیره شهدای دفاع مقدس)

مولف: گروه تحقیق و نویسندگان موسسه

اطلاعات نشر: قم، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 1388


اخلاق مدیریت و فرماندهی (جلد 10 از مجموعه کتاب پای به پای شهدا)

مولف: گروه تحقیق و نویسندگان موسسه

اطلاعات نشر: قم، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 1390


ابتکار، خلاقیت (جلد 5 از مجموعه کتاب پای به پای شهدا)

مولف: گروه تحقیق و نویسندگان موسسه

اطلاعات نشر: قم، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 1390


فرماندهی و مدیریت (جلد 25 از مجموعه کتاب رسم خوبان) [فهرست کتاب]

مولف: گروه تحقیق و نویسندگان موسسه

اطلاعات نشر: قم، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، 1390


دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی

مولف: حضرت امام خمینی

اطلاعات نشر: تهران؛ موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره)


عوامل فرهنگی و معنوی دفاع مقدس [جلد اول   جلد دوم    جلد سوم    جلد چهارم   جلد پنجم   جلد ششم   جلد هفتم]

مولف: پژوهشکده تحقیقات اسلامی

اطلاعات نشر: قم، زمزم هدایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی